Overblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Body Building

11 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

 

La S.O.U.P.E Cie présente Body Building, musique, corps, prothèses et vidéo, le 13 décembre à 19h00 et le 14 décembre à 20h30 au CCAM/SN de Vandoeuvre-les-Nancy (54)

 

www.youtube.com/wa
tch?v=Td7rhZk-Jmg
13 juin 2012 - Ajouté par aafonddedans

Body Building est l'expérience poétique d'un corps en son et en espace. Jeu de manipulation des regards et

Babette Gatt

Chargée de diffusion & de production 

+ 33 (0) 6 11 17 35 04 / babgatt@gmail.com

skype: lovechet

 

La SOUPE compagnie / www.lasoupecompagnie.com

Les Fruits du Hasard / www.lesfruitsduhasard.com

Compagnie Akselere / www.akselere.com

 

Blah Blah Production / http://blahblahproduction.jimdo.com/

Stuffed Puppet Theatre (France) / www.stuffedpuppet.nl

Ulrike Quade Company (France) /www.ulrikequade.nl 

Lire la suite

Feng-Shui en France

10 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com


rectoverso
FENG-SHUI EN FRANCE
Aménagement de l'espace, aménagement de soi
Fanny Parent
Préface d'Olivier Philippe et David Palmer
Inter-National
ANTHROPOLOGIE, ETHNOLOGIE, CIVILISATION SOCIOLOGIE ASIE Chine


Ce livre étudie l'adaptation et les appropriations individuelles et collectives d'une science millénaire chinoise : le Feng shui. Cet "art ancestral" propose une optimisation de l'aménagement des espaces par l'observation de l'environnement naturel, l'équilibre des énergies et l'harmonisation de l'espace à ses habitants. Le Feng shui touche à des questions environnementales, éthiques, politiques et sociologiques.
Lire la suite

Ecrire la danse ?

10 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com


rectoverso
ECRIRE LA DANSE ?

Dominique Bagouet
Bengi Atesöz-Dorge
Editions Orizons
Universités / Comparaisons
BEAUX ARTS DANSE EUROPE France


Qu'entend-t-on par écriture chorégraphique ? Dominique Bagouet (1951-1992) a mis l'écriture au service de la danse. Les traces de la pensée du choréographe sont accessibles dans ses notes, dans les vidéos de ses spectacles et répétitions, dans les corps et la mémoire des danseurs, dans le travail de transmission entrepris par les Carnets Bagouet. L'usage de l'espace, du temps et des corps seront analysés à la lumière d'une lecture intime de son oeuvre.

Lire la suite

Writing Bodies

9 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com


Tsivf

Call for Papers for Special Issue: Nineteenth-Century Gender Studies Summer 2013

‘Writing Bodies: Gender and Medicine in the Nineteenth Century’

Scholars are invited to submit articles for the Nineteenth-Century Gender Studies special issue ‘Writing Bodies: Gender and Medicine in the Nineteenth Century’. Nineteenth-Century Gender Studies is a peer-reviewed, online journal committed to publishing insightful and innovative scholarship on gender studies and nineteenth-century British literature, art and culture. The journal endorses a broad definition of gender studies and welcomes submissions that consider gender and sexuality in conjunction with race, class, place and nationality. This special issue aims to situate nineteenth-century gender studies within a wider conversation that is taking place regarding health, medicine, and embodiment across the humanities and social sciences, to address a critical gap in the conversations about the intersection of nineteenth-century gender politics and medicine. Critical discussion of gender and medicine in the nineteenth century has often relied on a dichotomy in which ‘male medical discourse’ (Vertinsky, 1994) stands in opposition to the image of the female patient. Furthermore, most feminist research on gender and medicine in the nineteenth century has been done on the medicalisation or, in the fin de siècle, ‘hysterisation’ of women. This special issue proposes to problematise this dichotomy and expand the notion of gender and medicine to include topics which have previously been overlooked. Medical technologies, institutionalisation, and more complex approaches to the practitioner/patient relationship tend to be excluded from discussions of gender and embodiment in the nineteenth century, but they are essential to a comprehensive exploration of medicine as it evolved throughout the century.
Building off of works such as Catherine Judd’s Bedside Seducations: Nursing and the Victorian Imagination, 1830-1880 (1998), Kristine Swenson’s Medical Women and Victorian Fiction (2005), and Miriam Bailin’s The Sickroom in Victorian Fiction: The Art of Being Ill (2007), this issue will seek to reformulate an approach to gender and medicine, which has traditionally been more interested in the role of women in the medical sphere. As well as discussing women in medicine, this issue will extend its reach to consider masculinity, sexualities, gender and the non-human, and the way that notions of gender influence medical narratives just as medicine influences constructions of gender.


We invite submissions that explore topics such as:

Medical narratives
Practitioners/patients
Nursing
The culture of medical journals

Literary and artistic constructions of medicine and the body Medical technologies Institutionalisation of medicine The gendered body Emotive embodiment Illness narratives Constructions of disability Medicalisation of the body Anatomical texts Reproductive technologies and the rise of obstetrics Performativity and modes of looking Medical museums Sexology


We welcome articles of 5,000-8,000 words, and in MLA format. Please use US spelling and citations. With the submission you should also include a 250-300 word abstract and a 50 word biographical note, the latter which will be posted if accepted for publication. Please send an electronic version of your submission, in Word or .doc format, to both editors: Lena Wånggren (lena.wanggren@ed.ac.uk) and Ally Crockford (a.crockford@ed.ac.uk).

The deadline for submissions is 1st March 2013.

We also welcome book reviews and review essays, especially on the themes of gender, the body, and medicine, but also on wider issues regarding gender in the nineteenth century. If you want to submit a book review, please contact the reviews editor Susan David Bernstein (sdbernst@wisc.edu).

Lire la suite

Lina Scheynius

9 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

lina

www.linascheynius.com/ - Traduire cette page

Lina Scheynius. diary -autumn2010- · fashion -crystal- · diary -summer 2011- · contact · books · diary -autumn 2008- · diary -spring 2010- · polaroids

Lire la suite

Extended cognition

9 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com



Séminaire Interdisciplinaire Philosophie Technologie Cognition

TECHNOLOGIE & SCIENCES DE L’HOMME

Rencontres perceptives et supports techniques de la pensée

FROM PERCEPTUAL INTERACTION
TO EXTENDED COGNITION


du 21 au 25 janvier 2013

Centre Pierre Guillaumat
Amphi L103


From Perceptual interaction to extended cognition
Rencontres perceptives et supports techniques de la pensée

Lundi 21 janvier Mardi 22 janvier Mercredi 23 janvier
Jeudi 24 janvier Vendredi 25 janvier
9h Introduction / Présentation Extended cognition and technical
constitutivity Social cognition Meaning and interaction New
experiments on the perceptual crossing

9h.45 Wokshop préparatoire: F. Métais ; G. Le Bihan ;  O. Gapenne ; P.
Steiner ; C. Lenay. Ouverture du séminaire
(A. Storck, B. Bachimont, UTC
Région Picardie) H. de Jaeger (Université du Pays Basque)
Participatory sense-making and social interaction
10h.30 E. Di Paolo
(Ikerbasque)
The Enactive Body V. Reddy (University of Portsmouth) P. Steiner
(UTC – Costech)
Cognition étendue et énaction, des liaisons dangereuses ? H. Iizuka
(Osaka University)
Co-development of Communication System in Perceptual Crossing
10h.45 Pause Pause Pause Pause
11h.30 B. Stiegler
(IRI)
De la cognition au savoir, de l'organique à l'organologique M. Kyselo
(Univ. Pays Basque)
From Body to Self -  Socially Enacted Autonomy in the Light of Locked-in
Syndrome and Schizophrenia M. Tixier (UTC – Costech – ITOIP)
Instrument Mediated Activity and Sociotechnical Coupling M. Rohde
(University of Bielefeld)
Did I cause this or did you? The perception of self and other in interaction
12h.15 C. Lenay (UTC – Costech)
Minimalist approach for a dialogue between phenomenology, science and
technology. C. Hummels (TU/e – DQI) ;
Designing for social cohesion K. Prepin
(ETIS CNRS)
How conceived and experienced reality meet during interaction? M. Auvray
(CNRS)
Titre à préciser



14h. Workshop / Atelier Minimalism and Perceptual interaction
Design and Technological devices En partenariat avec le projet
Technologies et Traces de l'Homme Discussion générale / séance de
travail avec les étudiants
14h.45 Minimalist experimental paradigm / Paradigme expérimental
minimaliste

TACTOS
INTERTACT.

Passation d’expériences
T. Froese (Université de Mexico)
What are the minimal requirements for experiencing the other? A new
perceptual crossing experiment E. Deckers (TU/e – DQI)
Designing for Perceptive Qualities F. Sebbah (UTC – Costech)
Traces numériques : plus ou moins de fantôme.
15h.30 J. Nadel (CNRS)
Titre à préciser P. Marti
(University of Sienna)                    From phenomenology to interaction
design
B. Devauchelle (Institut Faire Faces)
Greffe de visage : trace et Internet

15h.45 Pause Pause Pause
16h.30 B. Maillet
(Bouygues Telecom)
Titre à préciser A. Guénand (UTC – Roberval)           Méthode pour
le design d’interface F. Métais (UTC – Costech)
Concrétudes contemporaines du toucher-l'autre
17h.15 L. Deschamps (Université de Rouen)
Minimalist perceptual crossing : the case of triadic interactions G.
Le Bihan (UTC – Costech)
Touch Through; distal touch vs proximal touch
18h.



Argumentaire :

L’étude des interactions perceptives techniquement médiatisées, dans un
cadre méthodologique minimaliste, permet de saisir et décrire l’émergence de
dynamiques collectives servant de base à une cognition sociale :
coordination d’actions, reconnaissance d’autrui, perception des intentions,
mimétisme,…  Elle permet également de faire résonner ensemble recherche
philosophique (notamment phénoménologique), travail expérimental,
modélisation robotique, et design d’interaction.
Il nous paraît maintenant nécessaire et opportun de définir les conditions
méthodologiques, théoriques, expérimentales et techniques d’une articulation
entre ces études minimalistes et la thèse plus générale de la cognition
étendue, pour laquelle les supports des activités cognitives comme la
perception, mais aussi le raisonnement ou la mémoire, incluent
fondamentalement et constitutivement l’usage d’artefacts, d’outils et
d’inscriptions.
Il n’est pas certain que la défense de cette thèse de la cognition étendue
doive nécessairement emprunter les voies récentes d’une ontologie
fonctionnaliste, représentationnaliste et individualiste (cf.les nombreuses
théories de l’Extended Mind) (Clark & Chalmers, 1998). Au contraire :
possédant d’ailleurs des racines historiques souvent oubliées (Freud,
Peirce, Leroi-Gourhan, Derrida, Goody, Engelbart,…), la thèse de la
cognition étendue peut opportunément se penser avec les dimensions
intersubjectives, collectives et sociales des activités cognitives, dans un
cadre théorique énactif (Di Paolo, 2009; Lenay & Steiner, 2010; Froese & Di
Paolo, 2011b; Stewart, Gapenne, & Di Paolo, 2011). Et c’est précisément ici
que l’étude des interactions perceptives permettrait de décrire et de
discuter concrètement et rigoureusement des modalités techniques et
collectives des genèses d’activités cognitives comme la mémoire, le
raisonnement ou la communication. Il faut en effet évaluer dans quelle
mesure un cadre d’étude minimaliste, où se dessinent et s’observent
précisément des interactions techniquement médiatisées entre agents, peut
être fécond pour penser les dimensions étendues de la cognition – dans leur
histoire, leur acquisition, leur caractère collectif, et leur caractère
social, bref dans leur complexité.
Si l’on souhaite ainsi par exemple considérer que l’interaction (et non pas
l’individu) doit être le point de départ d’une théorie énactive de la
cognition sociale et, partant, d’une forme de cognition étendue parce
qu’irréductiblement partagée, il est nécessaire de définir précisément les
modalités  techniques, et pas seulement biologiques, des interactions entre
agents qui rendent possible un « participatory sense making » (De Jaegher &
Di Paolo, 2007). Les dispositifs de couplage, entre l’organisme individuel
et son environnement ou d’autres organismes, sont dès le départ composés
d’outils et d’inscriptions socialement hérités en même temps que produits
par les dynamiques d’interaction qu’ils rendent possible (Steiner & Stewart,
2009). Ils contribuent ainsi à faire émerger les capacités cognitives
individuelles et collectives. C’est notamment cette circularité qu’il
convient d’étudier – expérimentalement, philosophiquement et techniquement.
Il est également envisagé d’imaginer de nouvelles situations d’observation
qui, via des médiations techniques extrêmes, sont révélatrices de la
constitution de l’expérience vécue (en première personne) et des activités
observables (en troisième personne) : suppléance perceptive, greffes du
visage, approches thérapeutiques en psychiatrie, rencontres émotionnelles ou
amoureuses via les réseaux, traces numériques de l’identité,… La
compréhension énactive du sens social des techniques et de leur
constitutivité pour la cognition peut en effet offrir les moyens pour saisir
les mutations contemporaines ou pour inspirer l’innovation, en particulier
la création en design d’interaction.
L’objectif de notre séminaire sera donc de tester ce dialogue entre
Philosophie (phénoménologie, épistémologie), Science expérimentale
(psychologie, modélisation, robotique) et technique (prothèses, design) pour
évaluer la faisabilité et les pistes de recherche possibles d’une approche
énactive minimaliste de la cognition sociale étendue. Dans cette optique,
nous reprendrons les acquis théoriques et expérimentaux des études des
interactions perceptives, pour ensuite tenter de les généraliser.
Argument:

The study of technically mediated perceptual interactions, in a minimalist
methodological framework, makes it possible to describe the emergence of
collective dynamics which are the basis for social cognition : the
co-ordination of actions, the recognition of another subject, the perception
of intentions, mimetism…. It also makes it possible to integrate
philosophical research (notably from a phenomenological perspective),
experimental studies, robotic modelling, and the design of interaction.
It seems to us that the time has come to define the methodological,
theoretical , experimental and technical conditions for articulating these
minimalist studies with the more general thesis of extended cognition, for
which the basis of cognitive activities such as perception, but also
reasoning or memory, fundamentally and constitutively include the use of
artefacts, tools and inscriptions.
It is not certain that the defense of this thesis of extended cognition must
necessarily take the route of a functionalist, representationalist and
individualistic ontology as has been done recently (cf the numerous theories
of Extended Mind) (Clark & Chalmers, 1998). On the contrary: the thesis of
extended cognition has historical roots which are often forgotten (Freud,
Peirce, Leroi-Gourhan, Derrida, Goody, Engelbart,…), and the time may have
come to develop this thesis in the framework of the theory of Enaction,
including the intersubjective, collective and social dimension of cognitive
activities (Di Paolo, 2009; Lenay & Steiner, 2010; Froese & Di Paolo, 2011b;
Stewart, Gapenne, & Di Paolo, 2011). It is precisely here that the study of
perceptual interactions may make it possible to concretely and rigorously
describe and discuss the technical and collective modalities of the genesis
of cognitive activities such as memory, reasoning or communication. It is
indeed important to evaluate to what extent a minimalist framework, where
technically meditated interactions between agents can be described with
precision, can be fruitful for considering the extended dimensions of
cognition – in their history, their acquisition, their collective nature,
and their social nature, in brief in their complexity.
For example, if one wishes to consider that the interaction (and not the
individual) should be the starting-point for an enactive theory of social
cognition and, hence, for a form of cognition which is extended because
irreducibly shared, it is necessary to define with precision the technical,
and not only biological modalities of interactions between agents which make
« participatory sense making » possible (De Jaegher & Di Paolo, 2007).
Devices which couple an individual organism with its environment or with
other organisms, are right from the start composed of tools and inscriptions
which are socially inherited and at the same time produced by the dynamics
of interaction that they make possible (Steiner & Stewart, 2009). In this
way they contribute to the emergence of individual and collective cognitive
capacities. It is precisely this circularity that calls for study –
experimentally, philosophically and technically. It is also a question of
imagining new observational situations which, via extreme technical
mediations, are revealing with respect to the constitution of (first-person)
lived experience and observable activities (third person): perceptual
supplementation, face grafts, therapeutical approaches in psychiatry,
emotional encounter via the networks, digital traces of identity, and so on…
The enactive understanding of the social meaning of technical entities and
of their constitutivity for cognition can indeed offer the means to grasp
contemporary mutations and to inspire innovation and creativity in the
design of interactions.
The aim of this seminar is thus to test out this dialogue between Philosophy
(phenomenology, epistemology), Experimental science (psychology, modelling,
robotics) and Technology (prosthetic devices, design) in order to evaluate
the feasability and the openings for research of a minimalist enactive
approach to extended social cognition. In this perspective, we will take up
the theoretical and experimental gains from studies of perceptual
interactions, and then attempt to generalize them.


Tarifs : droit d'entrée, actes du séminaire, repas du midi

tarif normal (industriels, institutionnels) :
- pour le séminaire entier : 610 € TTC
- pour une journée : 152,50 € TTC

tarif réduit (étudiants hors UTC, universitaires hors UTC) :
- pour le séminaire entier : 80 € TTC
- pour une journée : 25 € TTC

gratuit pour les étudiants et universitaires UTC


Contacts :

direction scientifique :
- Charles Lenay
  charles.lenay@utc.fr
  0344234368

organisation, informations :
- Fabrice Métais
  fabrice.metais@utc.fr
       0344234915
- Gabrielle Le Bihan
  gabrielle.le-bihan@utc.fr,
  0344235248

secrétariat :
- Chimène Fontaine
  chimene.fontaine@utc.fr
  0344234357




Lire la suite

Vivre quand le corps fout le camp !

8 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

 

Vivre quand le corps fout le camp !

couv pitaud

Christian Gallopin – Editions Erès

« Vivre quand le corps fout le camp ! » Voilà une injonction bien difficile pour nos sociétés jeunistes plutôt habituées au déni de la maladie et de la perte. Elle convoque notamment toutes les déclinaisons autour des questions d’euthanasie, de suicide – assisté ou non -, d’obstination médicale déraisonnable. Et au-delà des professionnels des secteurs dits « de la santé », elle interpelle la société tout entière quant au regard porté sur le corps. 
Notre société prétend-elle encore prendre soin ou simplement prendre en considération des corps meurtris, des corps disloqués, des corps handicapés, des corps tumoraux et/ou maladifs, des corps vieillardisés, des corps empêchés, bref des corps monstrueux aux formes plus ou moins tourmentées… ? Des corps hors la norme ? Hors la norme du beau, du jeune, de l’actif, du rentable, du bling-bling…
Des auteurs et écrivains d’horizons différents (philosophie, sociologie, médecine, psychanalyse, littérature, poésie, art…) confrontent ici leurs émotions, leurs expériences, leurs réflexions. Parce que l’image est à ce point difficile à soutenir, l’art et la peinture de Jean Rustin accompagnent les textes. Parce que le langage même se perd à vouloir comprendre, c’est à la poésie de lier et délier nos soubresauts existentiels… Parce que finalement, être, c’est mourir.
Christian Gallopin, médecin et algologue, poète et philosophe, dirige le Service de soins palliatifs du centre hospitalier de Troyes (Aube).
Avec la participation de : Michel Billé, Gérard Dabouis, Martine Derzelle, Hélène Genet, Olivier Haralambon, Didier Martz, Christian Noorbergen, Élisabeth Quignard, Bertrand Vergely.

Lire la suite
Lire la suite

Minding the Body

8 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

Minding the body
Minding the Body: Dualism and Its Discontents

http://mindingthebodyconference.wordpress.com/about-the-conference/call-for-papers/

Thursday, February 28 – March 1, 2013
The CUNY Graduate Center
365 5th Avenue (34th Street & 5th Ave.)
New York, NY 10016

All conference events are free of charge and there is no conference registration fee. All are welcome.


“Minding the Body” is an interdisciplinary conference hosted by the English Student Association in the English program at The Graduate Center (CUNY). This conference will include work by graduate students that considers theoretical perspectives and scholarship that explores the mind-body problem via wide range of disciplines, including the humanities (literary studies, philosophy, and visual arts), the social sciences, technology and media studies, neuroscience, medicine, psychology, and cognitive science. Intersections between recent theoretical currents, including theories of mind and consciousness, ideas about emotions and affect, and the relationship between neuroscientific findings and understandings of embodiment, will be explored.
Please email 250-500 word abstracts by January 14, 2013

We invite proposals in other media as well. Please send a proposal of 250-500 words as well as display requirements.

Email: mindingthebodyconference@gmail.com

The turn towards the influence of affect and emotions on “rational decision making”—the false separation between mind and body that neuroscientist Antonio Damasio calls “Descartes’ Error”—has had wide appeal in recent years in the humanities and other fields. This conference intends to explore the theoretical frontiers of interdisciplinary scholarship that addresses the mind-body problem. How
can we continue to think about mind-body relations, connections, or disruptions in new ways across disciplinary boundaries? How can recent work in the humanities on affect and emotions speak to other fields?
What are the limitations of theories of affect? What might neuroscience offer to other disciplines for thinking about mind, consciousness, and embodiment? How can we consider the recent explosion of interest and attention—enthusiastic to bleak—on the possible effects that the Internet, technology, and increasingly digital lives are having on the connections or fractures between mind, body, and identity? How might we theorize mind and body in other ways—inter-personally, inter-subjectively, trans-personally, ethically—in material, social, and  digital ways?

We invite interdisciplinary approaches to rethinking Cartesian dualism, including forms of dialogue between, but not limited to, neuroscience, affect theory, narratology, psychoanalysis, medicine, technology studies, cybernetics, and cognitive science. We encourage interrogation of disciplinary boundaries or interdisciplinary perspectives. Papers might be literary and humanities focused, or might also consider other perspectives on mind and body from the sciences, visual arts, philosophy, social sciences, and digital studies. We solicit, and would like to include, the widest possible range of approaches to ways of thinking about “minding the body” in all literary fields: pre-digital, pre-neuroscientic, pre-psychoanalytic, phenomenological, aesthetic, cognitive, historical, experimental, and in or about other media.

Possible conference papers might consider but are not limited to:

Neuroscience: neuroscience and emotions; theories of consciousness; brain-based epistemology; plasticity; mirror neurons; reading the brain–neuroimaging and mapping; neuroesthetics

Fiction and Reading: novelizing the body; the novel as body, the body as  novel; identification (possibilities for and limitations or problems with); reading and theory of mind

Digital Revolution: the brain on the Internet; virtual bodies—avatars, learning to use new bodies; virtual death; online immortality; consciousness and connectivity; thinking and attention; emotions, empathy, and robots/androids with feelings; outsourcing memory; simulation and specialization; games and multiple lives, bodies, and narratives; networked bodies, distributed mind, and affect transference;
ambient intimacy; multimodal pedagogy and learning (embodiment, experience, agency); nostalgia for the body; interfaces, usability, and interactivity; war and digital technology; global consciousness,
collective intelligence, synchronization of mind; humanism and posthumanism; Turing Test; artificial intelligence; technology and the environment; synthetics/robotics; history of technology and extension of  mind or body

Psychoanalysis: the Freudian body; bodies on the couch; psychoanalysis after Freud; object relations; attachment theory and self-other differentiation; inter-subjective and relational perspectives; forms of
listening; mindfulness; recognition; objectification; drifting attention; impersonal intimacy (Leo Bersani); the “cure;” melancholia, productive malaise, and happiness studies; resiliency; dissociation,
detachment, depression; trauma and PTSD; neuropsychology;
neuropsychoanalysis

Philosophical and Theoretical Perspectives: theories of affect and emotions; process philosophy and empiricism (James, Bergson, Whitehead); emergence and evolution; philosophy of mind, boundaries, and embodiment; cybernetics (Tomkins, Bateson, Hayles);  Eve Sedgwick and her work on affect, analysis, Tomkins, and the body; ghost in the machine; empiricism and consciousness; mind extension; body schema and body image; materialism and dualism/non-dualism; zombies; thinking or locating souls (feedback loops)

Non-western Perspectives: on mind-body connections, illness, or therapy; Buddhism and “thoughts without a thinker;” active-passive bodies and non-dualism

Isolated bodies: memoir/narrative accounts of bodies in retreat, in seclusion, in incarceration; thinking and silence

Medicine/Medical: memoir, autobiography, and the body; writing the embodied self; illness; narrative and neuroscience; pharmacology/better living through chemistry; locked-in syndrome; addiction(s); chart histories (multiple narratives); pain management (or, tell me where it hurts); attention and listening–good doctor/bad doctor; being a patient, “difficult” patients; bioethics; contact, empathy, or identification; the communicating body–how the body speaks; body-relatedness; healing; transfusions and transplants—organs and faces; plastic surgery and body modification; cutting to cure; trauma and the body—wounded bodies/minds; neuronal rewiring; artificial limbs; psychosomatic symptoms;
hypochondria; body dysmorphia; scars; phantom limb syndrome; memory disruption/degenerative disorders; narrative, memory and the body; twins, triplets…octuplets; conjoined twins

Sex, Sexuality, Gender: trans-bodies; gender reassignment; desiring bodies; boundaries; perversion and projection; sadism and masochism; obsessions and fetishes; fetish gear or practice; voyeurism and
exhibitionism; technology—sexuality, gender identification, identity.

Performance and Collaboration: art practices–identification or unification with other(s) through performance or surgical procedure; performance art and endurance, pain, boredom, stillness, slowness; form and incoherency: non-verbal forms of representation or work on mind/embodiment in other media, including visual and performing arts; literary experimentation–the “cut up” (Burroughs, Gysin and the “Third Mind”), etc.

Physical Research: somatic disciplines (Alexander, ideokinesis, Feldenkreis, Body Mind Centering, etc.), durational performance, experiential anatomy, experiential/embodied pedagogies.

Early Modern Bodies: earlier perspectives–thinking about the mind-body problem: before the Internet; before pacemakers; before Freud; before Darwin; before vaccination; before the microscope; historian Roy Porter’s work on the “modern foundations of body and soul” and histories of medicine and madness

Other: disciplinary boundaries; the imagination and the body; body politic, collective minds, loss of mind, group identification (sports, cults, and communes; the Borg); Dick Cheney has a new heart, etc.

If you have any questions, please do not hesitate to contact one of the conference co-chairs, Jason Nielsen or Judd Staley, at mindingthebodyconference@gmail.com

Aucun commentaire:

Lire la suite

Mécaniques du vivant

7 Décembre 2012 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

Les mécaniques du vivant
Les actes des journées d'étude EXPLORA (CAS - EA 801/Muséum d’Histoire Naturelle de Toulouse) "Mécaniques du vivant: Savoir médical et représentations du corps humain (XVIIe-XIXe siècle)", organisées dans le cadre du projet inter-MSH "Savoirs littéraires, savoirs scientifiques", les 5 et 6 décembre 2011 au Muséum d’Histoire Naturelle de Toulouse et au Musée d’Histoire de la Médecine de Toulouse ont été mis en ligne sur le site de la revue en ligne Epistémocritique.

Vous pourrez y accéder en cliquant sur le lien suivant :
http://www.epistemocritique.org/spip.php?rubrique63


Mécaniques du vivant : Savoir médical et représentations du corps humain (XVIIe–XIXe siècle)


Introduction
Laurence Talairach-Vielmas (Université Toulouse 2 Le Mirail/CAS-EA
801), Rafael Mandressi (CNRS, Centre Alexandre-Koyré - Histoire des
sciences et des techniques)

Système cérébronerveux et activités sensorimotrices de la physiologie ancienne au mécanisme des Lumières
Didier Foucault (Université de Toulouse 2 Le Mirail/Framespa/CNRS - UMR 5136)

Sous la lame, point d'essence ? L'excoriation dans le théâtre de la Renaissance
Nathalie Rivere de Carles (Université Toulouse 2 Le Mirail/CAS-EA 801)

Le Corps syphilitique dans le théâtre anglais de la Renaissance
Frédérique Fouassier (Université de Tours, Centre d’Etudes Supérieures de la Renaissance)

Ecrire avec les nerfs : Médecine et anatomie chez Georg Büchner
Laurence Dahan-Gaida (Université de Franche-Comté)

Corps mystiques, esprits malades
Gisèle Séginger (Université Paris-Est/Marne-la-Vallée/LISAA - EA 4120)

Les Corps mesmériques à l’ère victorienne
Gaïd GIRARD (Université de Bretagne Occidentale/HCTI/EA 4249/UEB, Brest)

"Shapeless dead creatures … float[ing] in yellow liquid" : Dissection, Exposition et Traitement du Système Nerveux dans Armadale de Wilkie Collins
Laurence Talairach-Vielmas (Université Toulouse 2 - Le Mirail/CAS-EA 801)

Le Singe et l’ange : Le corps de l’origine dans la littérature de la fin du XIXe siècle
Hélène Machinal (Université de Bretagne Occidentale/HCTI/EA 4249/UEB, Brest)

Le Corps invisible dans Le Secret de Wilhem Storitz de Jules Verne
Pierre C. Lile (CEHM/ Université de Toulouse 2 Le Mirail/Framespa/CNRS - UMR 5136)

Aucun commentaire:

Lire la suite
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >>