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Le corps insurgé

17 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

Antonin Artaud

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Le Corps insurgé
Par le Collectif Chantier Mobile. Performance autour d'Antonin Artaud
(Danse)

Galerie BU - Université Lyon 1
20 avenue Gaston Berger, 69100 Villeurbanne
Tél.: 04 72 43 28 30

 

Résumé

Né en 1896 à Marseille, A. Artaud débute au théâtre, puis au cinéma. En proie à des délires, il est interné en hôpital psychiatrique durant neuf ans. Par ses dessins et écrits, il lutte contre la rupture qu'il voit entre les choses et les signes. L'auteure retrace ici la trajectoire de ces écrits depuis les premiers poèmes jusqu'aux cahiers d'écolier des dernières années à Rodez puis à Ivry.

 

Quatrième de couverture

«Là où d'autres proposent des oeuvres je ne prétends pas autre chose que de montrer mon esprit. La vie est de brûler des questions», écrit en 1925 Antonin Artaud dans L'Ombilic des Limbes. Une dizaine d'années plus tard, son Théâtre de la Cruauté révolutionne la conception occidentale du théâtre : la littérature est un acte, martèle-t-il, la mise en jeu de forces, l'inverse d'une consommation à distance. Lui, que les psychiatres qualifieront de schizophrène, luttera inlassablement contre la rupture entre les choses et les signes, entre l'art et la vie. Évelyne Grossman retrace ici la trajectoire d'Artaud depuis ses premiers poèmes surréalistes jusqu'aux textes fulgurants de la fin : ses expériences cinématographiques et théâtrales, ses voyages vers les anciens mythes du Mexique ou d'Irlande, les neuf années d'internement psychiatrique, sa furie d'écriture et de dessins jusqu'à sa mort en 1948. Au-delà de la légende du poète maudit, se dessine le corps-oeuvre d'Artaud, cette «matérialisation corporelle et réelle d'un être intégral de poésie».

Lun 21 mars à 12h et 14h

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Ecosophie, Ecologie

16 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com


Les trois écologies
Les trois écologies
Guattari, Félix
Felix Guattari
Galilée , Paris
collection L'espace critique
Parution :  janvier 2008
 

 

 

colloque sur l'écosophie : http://pagesperso-orange.fr/ecosophie/

 

"Présentation du Colloque :
En 1989, dans Les Trois écologies, Félix Guattari appelait « écosophie » l’articulation éthico-philosophique complexe «entre les trois registres écologiques, celui de l’environnement, celui des rapports sociaux et celui de la subjectivité humaine ». Si le déséquilibre écologique menace les équilibres vitaux sur la planète, une détérioration de plus en plus visible affecte parallèlement l’intelligence, la sensibilité, les modes de vie individuels et collectifs dans nos environnements multiples. Dans une perspective écosophique, ces deux processus ne peuvent être dissociés : c’est leur conjonction qui menace les rapports de la subjectivité humaine avec toutes les formes d’extériorité, avec toutes les manifestations du dehors (manifestations sociales, animales, végétales et techniques). La crise écologique planétaire ne pourra être résolue que par une réorientation globale des objectifs de production des biens matériels et immatériels, une « révolution moléculaire » qui ne concerne pas seulement les domaines de grande échelle de l’ordre politique ou industriel, mais aussi et avant tout les domaines de la sensibilité, de l’intelligence et du désir. L’écosophie pourrait donc se définir comme une passerelle transversaliste entre des domaines hétérogènes, comme une ouverture attentive aux mutations (politiques, philosophiques, économiques et techniques ) de notre époque, comme une remise en question globale de notre vision de la biosphère, de la technosphère et de la biosphère. Dans une approche résolument transdisciplinaire, le colloque se propose de questionner les perspectives actuelles des « trois écologies ». La troisième journée sera plus particulièrement consacrée à une réflexion sur l’ imagination et l’esthétique environnementales, sur l’émergence progressive d’un nouveau « paradigme esthétique » écosophique".

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Tous cannibales

16 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

  • numéro 20
    date 02/2011
    revue art press 2
    périodicité trimestriel
    Univers Art contemporain
    partager
    kiosque

  • Cannibalisme — Par Jeanette Zwingenberger, Edgardo G. Carosella, Thomas Pradeu,Michaël Ferrier, Jean-Christophe Goddard, Anne-Christine Taylor, Jean-Jacques Tyszler

    - Tous cannibales, Jeanette Zwingenberger
    - La part de l’autre, Edgardo G. Carosella et Thomas Pradeu
    - Art, érotisme et cannibalisme au Japon, Michaël Ferrier
    - Métaphysiques cannibales, Jean-Christophe Goddard
    - Le malentendu cannibale, Anne-Christine Taylor
    - Freud et le mythe fondateur, Jean-Jacques Tyszler

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Corps en jeux

16 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

Exposition – Corps en jeux

Dans le cadre de la première biennale universitaire pour l’égalité entre les femmes et les hommes, http://biennale2011.univ-lyon1.fr qui commence le 15 mars prochain, l’iufm de Lyon et le fonds Aspasie proposent une exposition sur le « corps en jeux » ainsi que des conférences sur la thématique :

Le 30 mars, à 18h, « Enjeux des corps sexués dans les pratiques physiques et sportives », par Sandrine Jamain-Samson et Sigolène Couchot Schiex, Amphithéâtre Louise Michel, Iufm Croix Rousse.
Le 6 avril à 18h, « le baptême des internes en médecine, un simple bizutage? » par Emmanuelle Godeau à Rockefeller
Le 13 avril à 18h, « le corps en littérature de jeunesse » par Anne-Marie Mercier et Christine Morin-Messabel, Amphithéâtre Louise Michel, Iufm Croix-Rousse.

 

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La philosophie et le porno

13 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

Dave Monroe - La philosophie et le porno

 

La philosophie et le porno

This anthology takes the ever-controversial discussion of pornography out of solely academic circles; it expands the questions about porn that academics might tackle and opens the conversation to those who know it best—the creators and users of porn.

  • Features essays on non-traditional issues in porn, including celebrity sex tapes, virtual sex, S&M, homosexual porn, and technology’s impact on the porn industry
  • Features fascinating insights from psychologists, a lawyer, and an English professor, as well as industry insiders such as Dylan Ryder
  • A fun, entertaining, and philosophically provocative approach to pornography, written for the general reader

"Porn: How to Think with Kink is part of a series titled "Philosophy for Everyone" which started in 2007, edited by Fritz Allhoff.  The series is part of one of the many that address popular culture in philosophical ways.  They are collections of papers aimed at a general readership rather than professional philosophers.  This collection has been put together by Dave Monroe, who is an assistant professor of philosophy at St. Petersburg College, Florida.  It has 19 main chapters split into 7 sections, and most of them have catchy titles with a jokey flavor to them. sicj as"The Jizz Biz and Quality of Life by Dylan Ryder and Dave Monroe, "Yes. Yes! Yes!! What Do Mona's Moans Reveal About Her Sexual Pleasure?" by Anne Gordon and Shane Kraus, and "Something for Everyone: Busty Latin Anal Nurses in Leather and Glasses" by Roger Pipe.  Most of the authors are teachers in small philosophy departments, although there are some in psychology and English.  There's a real question of who will want to read this book.  Not professional philosophers, because this isn't a peer reviewed set of papers.  Maybe amateur philosophers, although if they are capable of reading the papers here, then they would do better to read peer reviewed philosophy papers published in journals and other books.  It's not really clear what the point is of publishing a collection of papers written by people who seem to have a passing interest in the topic. 

Nevertheless, there are some good papers here, and I'll be assigning a couple of them in my undergraduate class on the philosophy of sex and love.  Many of the papers here are in favor of pornography in some way, or are critical of anti-pornography arguments.  Ryder and Monroe argue that porn stars can have good quality lives;  Tait Szabo argues that we should stop worrying and just enjoy pornography; Fiona Wollard argues that using pornography is very different from cheating on a partner; David Ross criticizes anti-porn arguments, and there's an interview with a dominatrix.  There are papers critical of pornography:  Anne Gordon and Shane Kraus argue that porn may make men bad lovers; Mimi Marrinucci argues that porn is narrow and gives a decontextualized representation of sex; and J.K. Miles argues that sexual expression is different from political expression, and the argument for permitting pornography on the grounds of political free speech does not work.  A number of other papers are not obviously pro- or anti- porn, but rather address some of the complexities of the debate; Andrew Aberdein sets  out some of the philosophical background to the debate over porn; Theodore Bach brings in some of the tools of cognitive psychology in suggesting that porn consumption can be understood using simulation theory; Darci Doll examines the phenomenon of celebrity sex tapes; Jacob Held surveys some of the legal debate over the nature of obscenity; both Christopher Bartel and Lawrence Howe examine the distinction between porn and erotica; Matthew Brophy discusses how porn has changed in the era of the Internet and the increased temptation it will present; Chad Parkhill uses some psychoanalytic ideas to discuss why men might enjoy watching lesbian porn; and Ummi Khan emphasizes the difference between sadomasochism and real violence. 

So this is an eclectic collection of articles that makes only sporadic attempts to address the existing literature in feminist theory, philosophy, and psychology about pornography and its effects.  Is this a problem?  That will depend on what the reader is looking for.  The book never pretends to be presenting a survey of the existing literature, and not all readers will be looking for that.  It would be quite a different project if it were attempting to give an outline of the debates so far.  On the other hand, the papers here do react to the current state of the debate, and especially react to what they tend to oversimplify as the feminist view, failing to recognize the diversity of ideas in feminist theories.  So the lack of coverage of the existing debate is only a problem for those who are under the impression that they will learn about the philosophical debate about porn from reading this book. 

These are mostly short papers of about 10 pages each, and so they don't space time to develop their arguments at great length.  Some of the papers have a very minimal bibliography with just a few footnotes, while other provide more extensive references.  The arguments they present are often interesting and would be worth developing further.  A few of the papers seem idiosyncratic and of interest to a smaller readership, but it would be difficult to find a collection of papers that will appeal to everyone. 

I liked several of the papers, such as Woollard's "Cheating with Jenna," which draws useful distinctions between cheating on one's partner and getting sexual enjoyment from porn, which makes a worthwhile point, and Roger Pipe's "Something for Everyone," which provides a useful history of porn.  Both of these articles, as many others in the book, could be useful in an undergraduate course. 

If there's an obvious fault to the book, it is that it does not address porn as it exists in the current world.  It takes a jokey attitude to porn in its language, and does not deal with the close connection between modern porn and the degradation and dehumanization of women.  This connection has been emphasized in other academic work such as the recent collection Everyday Pornography, but it is also obvious just from browsing a few porn websites.  Arguably this has always been the case, but if so, it was more subtle in the past than it is now.  Some of the papers make reference to this perspective, but given that it is such a central feature of current pornography, it is a blatant gap in the book that it does not make this one of the main issues.  In avoiding this issue, the book gives the impression that it is missing the point, and only really addressing the theoretical question of sexual images.  Still, this is useful addition to the literature for some purposes, and it shows to a more general readership the possibility of writing philosophically on the topic of pornography".

© 2011 Christian Perring        

  

Christian Perring, Professor of Philosophy, Dowling College, New York

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Tsunami Japon

12 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

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Une alerte au tsunami a été lancée pour... (Photo: Reuters)

Photo: Reuters

Agence France-Presse

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Lunettes ou laser

12 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

 

BIEN VOIR SANS LUNETTES LA GENERATION LASER

Du 18ème siècle à nos jours, l’histoire de la lunette à fait couler de l’encre. Au départ, les lunettes furent plutôt mal accueillies dans la bonne société Européenne qui considérait qu’il s’agissait d’un signe de vieillesse. Réfractaires, Napoléon –myope- ou Goethe, refusaient de les porter en public ou même de les mettre ! Aujourd’hui, devenue un accessoire de mode, les lunettes s’interchangent avec les lentilles de contact. Mais voilà que la chirurgie est en train de couper l’herbe sous les pieds des unes et des autres pour corriger définitivement la presbytie, l’astigmatisme et même la myopie. En quoi consiste cette chirurgie ? Quels sont les risques et les avantages ?

 

  • Pr Yves Pouliquen, membre de l’Académie française. Chirurgien, il a dirigé le service d’ophtalmologie de l’Hôtel-Dieu de Paris.
  • Dr Jean-Jacques Saragoussi, chirurgien ophtalmologiste, attaché à l’Hôtel-Dieu de Paris.

 Auteurs du livre, Lunettes ou laser ? Choisir sa vision, aux éditions Odile Jacob.

Yves Pouliquen - Lunettes ou laser ? Choisir sa vision
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Gender, Bodies & Technology

11 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

http://heterodoxia.files.wordpress.com/2008/04/halberstam_2.gif

 

Gender, Bodies & Technology: (Dis)Integrating Frames

 

April 26-28, 2012
Roanoke, Virginia
Sponsored by the Women’s and Gender Studies Program at Virginia Tech

Proposal Deadline: September 15, 2011

We invite proposals from scholars in the humanities, social and natural sciences, visual and performing arts, engineering and technology for papers, panels, new media art and performance pieces that explore the intersections of gender, bodies and technology in contexts ranging from classrooms to workplaces to the internet. In keeping with the conference theme, we are asking contributors to include specific reference to the ways in which their own particular disciplinary frameworks shape their approach to their sites of research.

Our confirmed keynote speakers include:

Dr. Judith Halberstam

Professor of English, American Studies and Ethnicity, and Gender Studies, University of Southern California

Dr. Judy Wajcman

Head of Department of Sociology, London School of Economics & Political Science

Specific topics might include, but are not limited to:

. Gender and the technologies of the workplace, education, and public/private spaces

. Disability and technologies of intervention

. Feminist theorizing of the intersections between technology and constructions of embodiment, identity and selves

. Performance, new media and other creative expressions: engaging/enacting/destabilizing conventions of embodiment and technology

. Gendered innovations in technology: gendered objects, design, pasts/futures

. Technological production and control of classed, racialized, aged and gendered bodies

. Personal narrative and oral history as sources of embodied theorizing

. New Media, digital representation and virtual gendered environments

. Medicalized bodies: reproduction, disease, bioethics, body constructions

. Performing/transgressing gender and sexuality

. Technologies of development and sustainability; eco-feminism

. Activism, participatory decision-making and issues of technological citizenship

As an assemblage of people and technologies we see the conference itself as enacting the conference theme. We welcome innovative uses of technology and creative session formats, including performance and interactive presentations, as well as traditional paper presentations. We are committed to the integration of scholarship from the Arts as well as more traditional forms of scholarship and we welcome early contact by email if space and/or technology requirements might present logistical challenges.

Proposals will be reviewed and notification of the outcome will be made by October 15, 2011. We are pursuing publication outlets for selected papers from the conference. Final drafts of papers received before April 26, 2012 will be eligible for consideration. The Gender, Bodies & Technology website, online submission form, as well as the full program from the 2010 conference can be viewed at: http://www.cpe.vt.edu/gbt/

For more information or questions please contact:

Sharon Elber GBT Coordinator

Women’s and Gender Studies Program

Department of Sociology

Virginia Tech

408 McBryde Hall (0137)

Blacksburg, VA, 24061 USA

mailto:selber@vt.edu selber@vt.edu

http://www.cpe.vt.edu/gbt/ http://www.cpe.vt.edu/gbt/

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Boxing Gym

10 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

 


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L'affiche du film Boxing gym

 

Austin, Texas. Richard Lord, ancien boxeur professionnel, a fondé son club de boxe, Lord’s Gym, il y a seize ans. Des personnes d’âge, d’origine et de classe sociale différentes s'entraînent dans ce gymnase : hommes, femmes, enfants, docteurs, avocats, juges, hommes, immigrants, boxeurs professionnels ou aspirants professionnels côtoient de simples amateurs et des adolescents en quête de force et d’assurance. Le gymnase est une illustration du “melting pot” à l’américaine où les gens s'entraînent, se parlent, se rencontrent…

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L'homme augmenté

10 Mars 2011 , Rédigé par leblogducorps.over-blog.com

L’homme augmenté. Néotechnologies pour un dépassement du corps et de la pensée

 

 

Bernard Claverie, L’homme augmenté. Néotechnologies pour un dépassement du corps et de la pensée, Paris, L’Harmattan, 2010, 136 p.

Psychologue, physiologiste, Bernard Claverie dirige l’École Nationale Supérieure de Cognitique, école d’ingénieurs interne à l’Institut Polytechnique de Bordeaux. Il est cofondateur de l’ENSC, du laboratoire commun HEAL (Human Engineering for Aerospace Lab. – Thales/ENSC) et du pôle Sud-Ouest de l’Institut des sciences de la communication du CNRS (ISCC).

L’homme contemporain vit dans un flot d’informations qui le rendent dépendant des nouvelles technologies. Ces néotechnologies, elles-mêmes émergeant de secteurs spécifiques plus traditionnels, et qui ont réussi à briser les frontières disciplinaires pour créer les conditions de l’innovation moderne, rencontrent aujourd’hui une nécessité de convergence pour de grands enjeux de demain. Parmi eux, le projet d’un homme augmenté permet d’espérer une rencontre des technologies du numérique et de celles des nanomondes pour un dépassement des limites biologiques du corps et de la pensée. Ce projet tend à réorganiser la recherche et la valorisation pour peu qu’il s’inscrive, au-delà de l’économie et de la création de richesses, dans l’équilibre fragile entre précaution et proactivité, prudence et liberté d’innovation, contraintes techniques et libertés individuelles. Cet ouvrage présente une forme d’actualité des enjeux à la fois technologiques, idéologiques et humains, pour comprendre les augmentations des capacités corporelles et celles d’une cognition devenant hybride dans des espaces d’information, de communication et, espérons-le, de culture, de liberté et de bien-être augmentés.

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